Firebrand Training Denmark Blog

Din hurtigste vej til viden og certificering. Garanteret.

Google+ vs. Facebook

leave a comment »

 

I mere end fem år har Facebook haft et monopol over alle de sociale netværk. Det startede i februar 2004 og har på egen hånd udraderet de tilsvarende Hi5, MySpace og det mindre kendte bebo.
Pr. juli 2011 har Facebook mere end 750 millioner aktive brugere, som gør det til det 3. mest befolkede “land” i verden. Facebook har uden diskussion ændret den måde, vi er på. Du skriver på nogens *væg*, du *synes om* nogens status, du *er på facebook* med nogen (jeg er sikker på, vi alle har sagt “Vi ses på Facebook”). Det er i virkeligheden mere end blot et andet socialt netværkssted.

Men nu, år efter at have været førende inden for sociale medier, skal Facebook tage det nye fænomen med navnet Google+ alvorligt.

Google+ er, som du sikkert har gættet, et socialt netværkssted designet af Google. Det er stadig i betaprøvetilstand, og det bliver snart åbnet for offentligheden. Googles CEO Larry Page annoncerede for nyligt, at Google+ allerede har tiltrukket 10 millioner medlemmer på sit websted. Det er et svimlende antal.

Hvad er det, Google+ har, som Facebook ikke har?

1. Google+’s hjemmeside minder meget om den, som Facebook-brugere kender og er fortrolige med – som f.eks. opdateringer om venner, fotouploads, begivenheder mv. Med Circles har Google forsøgt at adskille sig fra Facebook. De informationer, du afsender på Facebook, deles straks med de, der er på din venneliste. Med Circles kan du vælge de personer, du vil dele informationer med. I virkeligheden kan brugere lave grupper til informationsdeling, som f.eks. forældre, nære venner, tilfældige bekendtskaber osv.

2. Med en funktion til “straksupload” kan en person nemt uploade billeder, personen tager med sit kamera (selvfølgelig kun hvis personen ønsker det). Dette står i skarp kontrast til Facebook, hvor upload af fotos tager en evighed, og medlemmer keder sig. Sloganet “del de rigtige ting med de rigtige personer” siger det hele.

3. “Hangouts” er en ny funktion, hvormed du kan afsløre din placering til udvalgte venner og derefter vente og se, hvem der møder op for at deltage i løjerne.

4. Sparks er funktionen, der gør det muligt for dig at afsende dine “synes om” og “synes ikke om”, og app’en sender automatisk dine seneste og spændende nyheder og tilbud til dine “synes om”. Det kan være om musik, bøger, mode eller en kategori, du selv opretter.

5. Huddle er en anden funktion, hvormed brugere straks kan chatte med mange venner på samme tid i modsætning til vinduer, der oprettes i Facebook-chats. Alle venner falder sammen i en enkelt chat, og du får en følelse af, at du er i midten af dine venner. I modsætning til Facebook springer du ikke fra ét vindue til et andet eller svarer forkert til dine venner.

Endvidere findes brugen af Web 3.0, som Google+ introducerer for hele verden. Web 3.0 er bestemt værd at se nærmere på. Fortrolighed er en anden stor fordel, som Google+ har i forhold til Facebook.

Kun tiden vil vise, om Google+ kan overtage Facebooks styrke, men Google+ har attraktive funktioner, der kan lokke mulige medlemmer. Med funktioner, som f.eks. Skype-videoopkald og chatmedlemmers “side bars”, kan du se, at Facebook ikke giver op uden kamp. Vi må bare vente og se, hvilken gigant der vinder.

Hvis du er på udkig efter Google-certificeringskurser, har Firebrand Training lanceret Google Conversion Professional, Google Conversion Professional Introduction og Google Maps API Developer

Reklamer

Written by Firebrand Training

juli 29, 2011 hos 8:16 am

Lagt i Generel

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: