Firebrand Training Denmark Blog

Din hurtigste vej til viden og certificering. Garanteret.

Hvad er Gartner´s Hype Cycle ?

leave a comment »

Hvad er egentlig Gartner´s Hype Cycle? Kort fortalt, er det er en grafisk repræsentation af modenhed, adaption og social anvendelse af bestemte teknologier. Men for fuldt ud besvare spørgsmålet, må du først vide, hvad og hvem Gartner er.

Hvem og hvad er Gartner?
Gartner er en af ​​verdens førende it-forsknings- og rådgivningsfirmaer. De leverer den indsigt i den teknologiske verden, der er nødvendig for mange virksomheder, for at kunne træffe de rigtige beslutninger på de rette tidspunkter.

Hvad er Hype Cycle?
Gartner startede Hype Cycle i 1995, og den bruges til at illustrere og beskrive interessen eller “hype” når en ny teknologi introduceres og også den efterfølgende nedgang som almindeligvis følger ”hype”. Formålet med ”hype” cyklus er også at vise, hvordan og hvornår teknologier bevæger sig ud over den første hype. Viden, der kan anvendes til at vurdere, om en bestemt teknologi er værd at investere i og om den er moden til implementering.

De fem faser:
Gartner´s Hype Cycle består af fem faser:
1. Teknologi Trigger: Den første fase er det gennembrud eller produkt lancering, der medfører betydelig presse og interesse.
2. Peak af opskruede forventninger: Næste fase er den omtale, der genererer ‘hype’ eller yderligere interesse.
3. Desillusionering: Denne fase indtræder, når teknologien ikke lever op til forventningerne og den bliver umoderne. Efterfølgende, vil pressen normalt opgive emnet.
4. Genopdagelse: I dette afsnit begynder man at se, at nogle virksomheder fortsætter med at bruge teknologien og opdager yderligere fordele og praktiske anvendelser.
5. Plateau af Produktivitet: Når teknologien når denne sidste fase, at fordelene ved det bliver åbenlyse og accepteret. Teknologien bliver mere stabil og fortsætter med at tilpasse sig med flere generationer.
Nedenstående video giver yderligere indsigt i Hype Cycle.

Written by Firebrand Training

august 27, 2012 hos 7:13 am

Lagt i Uncategorized

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: