Firebrand Training Denmark Blog

Din hurtigste vej til viden og certificering. Garanteret.

Hvad er Agilt Produkt Ejerskab og hvordan fungerer det? SCRUM

leave a comment »

Agil Projektledelse er en kraftfuld og effektiv metode til at levere projekter på en fleksibel og interaktiv måde, med udgangspunkt i synsvikler fra både Produktets ejer, Interessenter og Udviklingsteamet.

Produktejer
Produktets ejer er den person, der har idéen og produkt visionen. De kender ikke detaljerne i hvad produktet vil gøre, men de ved, hvorfor produktet vil blive bygget, de problemer det vil løse, og for hvem.

Interessenter
Interessenterne er de mennesker, der kommer til at bruge og understøtte det produkt, der udvikles.

Historier
Både produktejeren og interessenterne har ideer og behov for produktet, disse kaldes bruger historier. Der er mange historier, så Produkt ejeren bruger ideerne til at skabe konkrete bruger historier.

Det Agile Udviklingsteam
Det Agile Udviklingsteam er de mennesker, der skal bygge produktet eller systemet og udvikle brugerhistorierne. Agile teams frigiver ikke hele produktet ved projektets afslutning, men i stedet frigiver de historier (funktioner i produktet) lidt efter lidt. Mængden af ​​historier der frigives per uge, kaldes “Kapacitet”. En idé kan tælle som 2 historier eller endda en halv historie, afhængigt af dens størrelse. Kapaciteten måles ved mængden af ​​historier / funktioner der frigives per uge.

Optimal kapacitet
Et af de største problemer den Agile metode møder, er at Interessenterne beder om mange forskellige funktioner og ideer. De har som regel flere idéer end kapaciteten af ​​Udviklingsteamet. Hvis Udviklingsteamets kapacitet er 6 – 8 historier om ugen og Interessenterne kommer med 15 historier, vil teamet blive overbelastet. Det skaber multitasking og demotivation, der sænker kvaliteten og værdien af ​​funktionerne.

Den Agile metode tackler dette problem ved at beregne den optimale kapacitet hos Udviklingsteamet. Vi kan eksempelvis sige mellem 6-8 historier om ugen i dette tilfælde. Så det er altså op til Produkt ejeren at beslutte hvilke 7 af de 15 historier eller ideer, som interessenterne kommer med, der skal udvikles. Dette kaldes ‘Yesterdays Weather’ i Agil og SCRUM terminologi. Ideen er, at få mindre igangværende arbejde eller ‘WIP’. I dette tilfælde er ”WIP” grænsen for Udviklingsteamet 7. Det vil holde dem travle hele ugen, og samtidigt hurtige og effektive. Men et nyt problem er jo opstået, idet 8 ideer går tabt.

Produkt backlog
Når Udviklingsteamet skaber 7 nye features hver uge, og Interessenterne kommer med 15 ideer hver uge, vil køen af ideer blive større og større. I SCRUM kaldes denn kø “Produkt Backlog”. Det betyder, at i sidste ende vil de frigivne funktioner vil være efterspurgt af Interessenterne for meget længe siden, hvilket ikke er særlig Agilt.

At sige NEJ!
Den eneste måde at bekæmpe dette, er simpelthen at sige nej. Det er let at sige ja til en ny funktion, men svært at sige nej. Virkeligheden er, at for at være Agil, skal nogle ting opgives. Produkt ejeren beslutter, hvilke historier der bør udvikles ved at se på både dens værdi og dens størrelse. Nogle historier kan være store (tage lang tid), men har ringe værdi, mens der kunne være mindre historier med en højere værdi. Det oplagte valg her er den mindste, da det ikke vil tage lang tid at opbygge, men tilføje en masse værdi til produktet. Det samme gælder for historier af samme størrelse, men med forskellige værdier, den ene med en højere værdi er den bedste løsning.

Så hvordan skal Produkt ejeren måle værdien? Det er sjældent muligt i detaljer. Værdien af ​​en funktion er antaget og kan være forkert, men det er ok. Med tiden vil Produkt ejeren blive bedre til at gætte, efterhånden som produktet forstås bedre. Det betyder, at den vigtigste opgave for en Produkt ejer er at beslutte, hvad man ikke skal bygge.

Produktets ejer beslutter også rækkefølgen af køen. Altså, hvad der skal bygges nu, og hvad der skal bygge senere. Det kan være svært, så ejeren bruger hjælp fra både Interessenterne og Udviklingsteamet. Ejeren skal altså spørge Interessenterne om værdiansættelse og Udviklingsteamet om at vurdere tidsforbruget.

Det handler om kommunikation
Som du kan se, er kommunikation meget vigtig i Agile metoder. Kommunikation, prioritering og ansættelse af værdi kaldes »Backlog Grooming ‘. Ejeren skal køre en Backlog Grooming Workshop hver uge i en time. Hele holdet bør være der, og nogle af interessenterne også.

Altså, for at lykkes med produkt ejerskab, er det vigtigste at huske: Kommunikation og så selvfølgelig; Lidenskab.

Hvis du vil vide mere, så tjek vores Professional Scrum Master (Agile) kursus, det tager kun to dage! Klik her for mere information: http://www.firebrandtraining.dk/kurser/scrum/professional-scrum-master-certificering

Agile og SCRUM

Dette er en grundlæggende introduktion til Agile og SCRUM. Videoen er en ti minuters introduktion til en verden af Scrum udviklings metode. Den viser dig hvad det er at være SCRUM Master og hvordan det fungerer.
Reklamer

Written by Firebrand Training

januar 2, 2013 hos 2:41 pm

Lagt i Uncategorized

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: