Firebrand Training Denmark Blog

Din hurtigste vej til viden og certificering. Garanteret.

Av! Nedetid – Windows Azure

leave a comment »

Lige da du troede det var sikkert at flytte til skyen, sker der er en hel række af højt profilerede udfald, men er det blevet mere riskabelt eller hvad?

Jul og nytår er altid et godt tidspunkt at planlægge en smule nedetid. Der er generelt ikke mange på job og et par timers nedetid her og der, vil ikke gøre ret meget. Desværre er det samme ikke tilfældet for uplanlagt nedetid, det har PC Management Service virksomheden Soluto og online film tjenesten Netflix  opdaget, på den hårde måde, henover  jul og nytår.

netflixNetflix var det første offer for nedbrud. Mens USA satte sig godt til rette foran deres internet-tv for at se nogle streamede julefilm, fejlede tjenesten totalt og den fortsatte med at fejle hele juleaften og godt ind i juledag. Den næste offer var Soluto, i 62 timer mellem jul og nytår var tjenesten nede, og det var selvfølgelig lige netop, mens deres brugere havde tænkt sig at bruge lidt ferietid på få styr på deres computere før nytår.

Nu vil de mest opmærksomme læsere have bemærket at vi bruget ordet ”offer”i begge disse eksempler. Men var de virkelig ofre eller var de selv ude om det, idet de valgte skyen?

Netflix er en tjeneste, der ikke ville kunne eksistere uden skyen. At opbygge den slags infrastruktur, som de skulle bruge for at lancere, ville have krævet snesevis af millioner af dollars og taget flere år at opbygge – og samtidig er det helt afgørende for at opbygge en succesrig forbruger service, at du har markedets tillid. Så i modsætning til mange virksomheder tager Netflix sig faktisk tid til at teste og afprøve deres systemer løbende, for at se hvad der sker, hvis deres egne interne systemer, eller deres Cloud udbyder Amazon Web Services (AWS) skulle bryde ned.

Soluto anvender Cloud på en lignende måde, men er helt anderledes, når det kommer til modstandskraft. Ligesom Netflix, ville Soluto ikke have været i stand til at lancere, hvis det ikke var for Cloud men i modsætning til Netflix, tog Soluto en beslutning om at stole udelukkende på deres Cloud udbyder (Microsoft Azure) som ansvarlig for service og sikkerhed, forklarer Soluto holdet i deres undskyldnings email til kunder.soluto-40

“Vi kunne naturligvis have brugt tid på at bygge forskellige mekanismer for at sikre, at uanset hvad der sker med Azure, vil vi være i stand til at tilbyde vores tjeneste (det helt ekstreme eksempel ville være at skabe en redundant indsættelse i Amazon). Men det er ikke den rigtige måde til opstart. Fordi, hvis vi havde gjort det sådan, ville vi ikke have kunne skabe hundredvis af funktioner for vores brugere på samme tid. Og man skal altså huske; I langt over et år, har vi ikke oplevet en alvorlig nedetid med undtagelse af et enkelt tilfælde på et par timer i februar, så en enkelt hændelse på et år – Det er et acceptabelt niveau. ”

Men hvad så? Er Netflix ofre og Soluto skyldige? Svaret er sandsynligvis ja, og nej. Soluto var uheldige at opleve en så ekstraordinær hændelse, 62 timer er lang tid, og uden tvivl vil Soluto tale med Microsoft om regningen for den måneds hosting.

Men det der skal læres af disse to eksempler, er ikke at du skal frygte skyen, men at du skal forberede dig på, hvordan du ønsker at håndtere uplanlagt nedetid. Hvis der er et problem, så behandl det hurtigt, fortæl om det til dine kunder og hold dem jævnligt opdateret. Lad ikke, som om det forsvinder af sig selv og forsøg ikke at dække over det.

Endelig, hvis du vælger en 100% Cloud løsning, så skal du nok tage et kig på en plan b.

Written by Firebrand Training

januar 11, 2013 hos 12:08 pm

Lagt i Uncategorized

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: