Firebrand Training Denmark Blog

Din hurtigste vej til viden og certificering. Garanteret.

Dagbog fra Firebrand Academy – Del 4

leave a comment »

Velkommen til Del 3 af vores nye dagbogsserie fra Firebrand Academy! Har du endnu ikke læst del 1, kan du læse den hér. Del 2 finder du hér og del 3 hér.

Læs hvordan de grønne akademikere oplever at blive forvandlet til fuldblods it-konsulenter.

Rasmus Aaen – fra JCD A/S – skriver hér om sine allerførste erfaringer med at blive NAV konsulent.

27. oktober – Jeg tager springet

Jeg har efterhånden siddet lang tid med opgraderingen af storkunden og der er så småt kommet flere folk ind over. Jeg krydser fingre for at de kan bruge noget af alt det arbejde jeg har lavet i løbet af de sidste par uger.

Da jeg kommer fra en udviklings orienteret uddannelse har jeg udfordret mig selv til at tage springet ud i kunde kontakten. Jeg har luftet tanken om at jeg kunne prøve at tage kontakt til en af mine bekendte, som jeg ved er utilfredse med deres nuværende NAV leverandør. Derfor ville det jo være oplagt hvis vi kan flytte deres NAV over til os og jeg tænker at det kunne være en rigtig god måde for mig at komme i gang på. Fordi jeg i forvejen er tryg ved at komme ud og snakke med dem og derfor kan jeg øve mig på at planlægge og forberede mødet, i stedet for at fokuserer så meget på at skulle skabe den gode relation.

Efter frokost har jeg fået go til at give det et forsøg. Jeg tror efterhånden jeg har spurgt alle konsulenter i hele JCD om hvilke guldkorn de kan give mig inden jeg ringer ud til den nye kunde. Jeg kan snart ikke trække den længere, så jeg samler mod samme og ringer dem op. Alle de gode råd vi har fået på kurset og dem jeg har samlet sammen fra kollegaerne flyver rundt i hovedet af mig imens telefonen ringer op. I det sekund telefonen bliver taget forsvinder mine bekymringer, for jeg kender jo allerede ham i den anden ende. Det hele går rigtigt nemt og vi får aftalt et møde på onsdag.

Resten af dagen er går med at kigge på materialet fra den værdiskabende konsulent og tegne forretnings modellen for virksomheden, som forberedelse til mødet. Jeg må sige at det absolut er en fordel at kunne sidde lige op af de erfarne konsulenter, for det gør det meget nemmere at spørge dem til råds, når man bliver i tvivl.

 29. oktober – Mit første møde

I dag er det dagen for mit første møde med en rigtig virksomhed og potentiel kunder. Det er lidt underligt at være nervøs for at skulle der ud, for jeg kender allerede mange af de ansatte på forhånd. Det er dog trods alt også i en helt anden kontekst end normalt. Jeg skal helt alene der ud og derfor har jeg taget mig god tid til at forberede mødet med de værktøjer vi har fået med os fra det kurset. Det vil sige at jeg både har undersøgt hvordan deres forretnings model ser ud og kigget på hvad jeg skal have spurgt dem om for at forstå deres forretning, inden vi kaster os over løsningerne.

I forbindelse med kurset, den værdiskabende konsulent, fortalte de os hvor vigtigt det er at vi forstår virksomheden for at kunne forstå problematikkerne, den empatiske forståelse skulle hjælpe til at kunne finde frem til den helt rigtige løsning på deres problem. Derfor har jeg forsøgt at gøre mit bedste for at sætte mig ind i deres forretning og jeg prøver at sætte mig ind i de frustrationer de har med deres økonomisystem.

Mødet går rigtigt godt og jeg er glad for at jeg havde taget mig tiden til at forberede mig. For selvom jeg kender dem på forhånd er jeg sikker på at nervøsiteten havde overtaget mig, hvis ikke jeg havde mine noter at holde mig til. Jeg kunne heldigvis hele tiden skule over på min forretnings model og mine spørgsmål, når jeg begyndte at bliver i tvivl om hvad jeg skulle have opklaret om virksomheden. Mit humør er skyhøjt da jeg tager hjemad og jeg håber de har haft lige så god en oplevelse af at have mig på besøg, som jeg havde af at være på mit første kundebesøg.

 

Written by Firebrand Training

november 14, 2014 hos 11:41 am

Lagt i Academy

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: