Firebrand Training Denmark Blog

Din hurtigste vej til viden og certificering. Garanteret.

Forstå hvad der motiverer din nyuddannede medarbejder

leave a comment »

_I3A4944Foto: Dennis Dalgaard Www.DennisDalgaard.Com

 

Motivation er et af de vigtigste områder indenfor onboarding. Ikke fordi du skal arbejde med at skabe motivation, den ny uddannede nyansatte er sædvanligvis topmotiveret fra dag 1 og glæder sig meget til at komme i gang med at bidrage, men du og resten af teamet bør fokusere på at støtte og opmuntre motivationen hos den nye medarbejder. Det gør du for eksempel ved at støtte op om den nyansattes personlige behov for at bidrage og skabe. De nyuddannede nyansatte er lystdrevne snarere end pligtdrevne, og det kan godt svare sig at skabe gode rammer for deres udfoldelse hvor deres motivation vil toptrives.

Sådan skal det gøres
Spørg ind til, hvad de bedst kan lide at beskæftige sig med arbejdsmæssigt, og hvad det er der motiverer dem. Spørg eksempelvis om de har brug for at du er der hvér dag til at sparre med, eller om de bedre kan lide friheden til selv at strukturere arbejdsdagen. Måske ved de det ikke endnu, men så spørg direkte, når en opgave er løst, hvad de motiveres af, hvad der driver dem og hvad de tænder på at lave. På den måde kan du imødekomme din nye medarbejders behov og ønsker, og det er sådan du får en produktiv medarbejder.

Vores råd er derfor følgende:

  • Kast dem ud på det dybe vand – HURTIGT – find deres kernekompetencer og match det med opgaver som kunden efterspørger/har brug for
  • Udfordre dem, men ikke mere end de stadig kan opnå succes
  • Skab relationer på tværs af organisationen, så de kan opnå resultater og relationer

Et godt eksempel på hvordan man motiverer sin nye medarbejder
En Dynamics partner ansatte en pige, der var nyuddannet som Cand. Merc, og allerede efter det første træningsmodul fik man hende involveret i et Dynamics projekt hos en eksisterende kunde, med fokus på at forbedre brugeroplevelsen/brugerinterfacet.

I starten af ansættelsen havde virksomheden en dialog med kandidaten, om hvad der motiverede hende, hvor hun blandt andet fortalte, at det motiverede hende, at have meget ansvar og at hun godt kunne lide, at være i tæt arbejde med kunder. Herefter fik hun overnævnte opgave, hvor hun skulle forberede en Workshop, som skulle afholdes med en række beslutningstagere fra kunden, og hun skulle selvfølgelig være med til gennemførelsen sammen med flere mere erfarne konsulenter fra den pågældende partner. Det man ikke fortalte hende – inden workshoppen – var at man allerede dér havde planlagt at hvis man fik denne delopgave godkendt af kunden, så skulle hun drive den delleverance igennem selv, selvfølgelig med den støtte, hun havde brug for. Partneren fik delprojektet godkendt, og som en del af den proces, blev det afstemt med kunden hvem der skulle stå for leverancen, og da kunden jo allerede havde haft mulighed for at se hende i forbindelse med workshoppen, var relationerne på plads, og de havde fået tillid til at hun kunne løfte opgaven.

Do´s and don´t
Alle mennesker motiveres forskelligt og det, som driver dig og mig, er typisk ikke det samme som det der driver de unge nyuddannede kandidater. Vores erfaring med de nyuddannede kandidater, som vi rekrutterer er, at de har et højt drive, stort talent og potentiale. De vil meget gerne vise deres værd og at de kan bidrage med noget. Sæt derfor ikke din nye medarbejder i et hjørne med personalehåndbogen, virksomhedens brochure og en masse andet tungt læsestof. De skal ud og vise, at de er noget værd!

Det skal selvfølgelig også nævnes, at der altid i starten er nogle kedelige opgaver, som bare skal laves. Men sørg for, at inkludere din nye medarbejder i et team og lad ham/hende have indflydelse på de opgaver, der skal laves – sandsynligvis vil din nye medarbejder bidrage med nye vinkler på eksisterende processer og løsninger. Sørg også for, at din nye medarbejder hele tiden får mulighed for at udvikle sig, ved at udfordre ham/hende. Den unge nyuddannede vil gerne vokse med jobbet, specialisere sig og mestre deres opgaver – det er det, der driver dem.

Følg med de kommende uger, hvor vi kommer med flere konkrete råd til god onboarding.

 

 

 

Written by Firebrand Training

september 13, 2016 hos 11:04 am

Lagt i Uncategorized

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: